Wiek domeny to jeden z ponad 200 czynników w algorytmie Google wpływających na ostateczny wynik w wyszukiwarce Twojego sklepu.

Przyjrzyjmy się, jak w tym względzie wypadają najlepiej wypozycjonowane sklepy internetowe nad Wisłą. W badaniu wykonanym przez Senuto wzięto pod lupę blisko 40 tysięcy witryn.

Wiek domeny, pierwsze wnioski

Średni wiek sklepu to 6 lat. Najstarszym sklepem jest (zarejestrowany w 1987 roku – kiedy części z nas nie było nawet w planach) Apple.com. Jeśli chodzi o polskie domeny (końcówka .pl) to na pierwszym miejscu jest ich kilka. Wszystkie zostały zarejestrowane w 1995 roku, a wśród nich najbardziej znanym jest Tchibo.pl.

Średni wiek dla najlepiej widocznych w Google

Najlepsze sklepy w Polsce, a więc takie z TOP 50, są… stare. Oczywiście jak na światek technologii. I raczej dla nikogo nie będzie to zaskoczeniem. Jak w każdej sferze, także tutaj, dobry biznes się buduje latami.

Średnia wieku to blisko 17 lat. Najstarszy jest Sizeer.com (25 lat), najmłodszy sklep z perfumami – Notino.pl (4 lata). W tym przypadku trzeba jednak wziąć pod uwagę, że wcześniej działał pod domeną iperfumy.pl, a cały ruch został przeniesiony „301”. I dlatego wiek czterech lat jest tu nieco złudny.

W TOP 100 średni wiek domeny spada i wynosi 15,87 lat. W pierwszej setce najlepszych sklepów najmłodszy jest lidl-sklep.pl – mający dwa lata.

Średni wiek domeny w TOP 500 to 12,57 lat. A w TOP 1000 to już 12,25 lat.

Jak widać tendencja spadkowa występuje. Nie ma więc w tym przypadku, że im starsza domena, tym większa szansa, że będzie ona wyżej w Google. I nie chodzi tu bynajmniej tylko o sam wiek domeny, co całą historię za nią stojącą. A im dłuższy okres życia domeny, tym większa szansa na dobre linki, ciekawe treści i ruch wieloletni.

Popularność starych domen

A teraz ciekawe dane dotyczące odsetku startych domen do ogółu sklepu.

Wiek Liczba sklepów
1 – 6 21 165 (55,5%)
7 – 12 10 017 (26,2%)
13 – 18 5 178 (13,6%)
19 lat i starsze 1 797 (4,7%)

Jak widzimy, zdecydowana większość sklepów w sieci to domeny stosunkowo młode (do 6 lat). Z czego to wynika? Z tego, że mnóstwo firm próbuje swoich sił w e-handlu, a także z tego, że to wciąż rozwijająca się gałąź biznesu. No i pamiętajmy, że nie wszystkie sklepy przetrwały próbę czasu. Podobnie jak większość obecnie młodych sklepów nie przetrwa następnej dekady, dwóch.

Ruch na stronie a wiek domeny

Kolejne zestawienie warte uwagi. Stosunek ruchu do wieku domeny. Tutaj mamy już prawdziwą przepaść pomiędzy młodymi a starymi domenami.

Wiek Średnia wizyt w miesiącu
1 – 6 710
7 – 12 5 500
13 – 18 11 117
19 lat i starsze 61 324

Zwróćmy uwagę, że domeny do 6 lat stanowią ponad 50% wszystkich sklepów, a generują zaledwie 6,3% wszystkich wizyt!

To czego nie widać w tabeli, to podział na trzy istotne cykle życia domen. Domeny do 6 lat cechują się małym ruchem. Pomiędzy 7-14 letnich domen mamy znaczący wzrost ruchu. 15-letnie i starsze domeny to już prawdziwe dinozaury i tutaj znów obserwujemy kolejny wzrost popularności tych sklepów wśród użytkowników.

Dłuższe życie domeny przekłada się na sukces sklepu

Przeglądając powyższy raport wnioski nasuwają się same. Jeśli domena ma już swoje lata, to najczęściej stoi za tym sukces przedsięwzięcia. No bo po co w innym przypadku miały istnieć stare sklepy, które by nie notowały wzrostów? Sklep ma tak długo rację bytu, jak długo się rozwija. Sam wiek domeny nie gwarantuje oczywiście pierwszych miejsc w Google, ale korelacja ta jest aż nadto widoczna. I pokazuje ona, że należy wierzyć w swój sklep i dać mu trochę czasu. Wbrew opinii laików budowa mocnego sklepu to nie szybko dmuchająca się bańka. To proces długofalowy i jak w każdym biznesie potrzeba w niej cierpliwości. Oraz skutecznych metod marketingowych takich jak optymalizacja i pozycjonowanie.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here