Czy Google idzie w kierunku wyników wyszukiwań w oparciu o intencje, a nie słowa kluczowe, które wystuka na klawiaturze lub wypowie do mikrofonu użytkownik? I jak to ma się do znanego nam SEO?
Jedna z najważniejszych osób w SEO, a więc John Mueller z Google wypowiedział się w temacie trendów na 2020 rok w świecie pozycjonowania wyników witryn.
Wyszukiwanie fraz, a wyszukiwanie intencyjne
Frédéric Dubut z Bing stwierdził jakiś czas temu, że SEO powinno się skupić na wyszukiwaniu intencyjnym. A to oznacza odejście od wyszukiwania po frazach kluczowych, czyli fundamencie, na którym stoi świat pozycjonowania.
Odejście od słów kluczowych, które znamy, spowodowałoby rewolucje w pracy wszystkich pozycjonerów. Trudno nawet sobie wyobrazić wszystkie tego konsekwencje. Jak wyglądałaby analiza i śledzenie pozycji strony? Przecież wyszukiwanie intencyjne jest unikalne dla każdego użytkownika! Jak zbadać miejsca na frazy? Jak je przekazać klientowi? Polegać tylko na wejścia z Google Analytics? Tyle pytań, a tak niewiele odpowiedzi.
Mueller twierdzi, że wyszukiwanie po słowach kluczowych nie powinno zniknąć całkowicie
John Mueller jest analitykiem trendów w Google i swego rodzaju guru w branży pozycjonowania stron internetowych. Barry Schwartz z RustyBrick zapytał Muellera o jego przemyślenia na ten temat oraz poprosił o odniesienie się do wypowiedzi przedstawiciela Bing.
Krótko mówiąc, ogólnie zgadza się on co do tezy, że wyszukiwarki będą coraz lepiej rozumiały zamiary i mniej polegały na słowach kluczowych. Natomiast nie zbliżył się nawet do stwierdzenia jakoby wyszukiwanie po słowach kluczowych miało lub powinno zniknąć w najbliższym czasie.
Mueller mówi: „Myślę, że prawdopodobnie zawsze będzie trochę miejsca na wyszukiwanie po słowach kluczowych, ponieważ w pewnym sensie dostarczasz te słowa użytkownikowi. I nawet jeśli wyszukiwarki starają się zrozumieć coś więcej niż tylko same słowa, to pokazanie konkretnych słów użytkownikowi może nieco ułatwić zrozumienie, o czym są Twoje strony – czasem przyspieszając nieco sam proces konwersji. Nie widzę więc, aby te rzeczy znikły całkowicie. Jestem za to pewien, że wyszukiwarki będą z czasem coraz lepsze i będą rozumieć więcej niż same słowa klucze na stronie internetowej.”
Dotychczas SEO było pracą nad słowami kluczowymi. Teraz zaczynają się zmiany.
Od początków SEO praca nad poprawą pozycji witryn klientów w wyszukiwarkach sprowadza się do analizowania słów kluczowych. Tak działa SEO i jeśli słowa kluczowe wyjdą z użycia, to branża SEO będzie musiała dostosować się do zrozumienia zamiarów użytkownika lub intencji wyszukiwań. Wygląda na to, że w 2020 roku trend się zacznie zmieniać i wyszukiwanie intencyjne wciśnie się w SERP-y, w ten lub inny sposób. Warto być na to przygotowanym.