Jaką domenę wybrać?

Podczas budowy strony internetowej dla firmy, jedną z kluczowych decyzji jest wybór domeny, pod którą będą znajdowały się informacje dla klientów.

Adres internetowy to kluczowa rzecz przy budowie wizerunku swojej marki. W tym temacie trzeba się także chwilę zastanowić, czy zamierzamy być związani bezpośrednią z branżą, czy może postawimy na nazwę firmy?

Domena internetowa – co to?

Domena jest unikatowym adresem, gdzie znajdziemy nasz serwis internetowy. To jeden z największych znaków rozpoznawczych, więc trzeba dokonać dobrego wyboru, by wpadł do głowy każdego klienta, nawet tego obecnie nie zainteresowanego. Jedna strona może mieć oczywiście wiele domen, jednak jest to naszym zdaniem rozdrobnienie potencjału.

Czemu domena jest taka ważna? Widzimy ją bowiem w pasku naszej przeglądarki, więc z automatu pracuje jako wizytówka firmy. Właśnie poprzez nią wszyscy obecni, przyszli, czy potencjalni klienci będą szukali oferty, czy innych przydatnych wiadomości. Wszystko to decyduje o zwiększającej się świadomości istnienia firmy wśród odbiorców.

Z technicznego punktu widzenia każda domena rozpoczyna się od określenia protokołu, ale zwykły użytkownik nie musi o nim pamiętać, ponieważ przeglądarka sama automatycznie go wykrywa i wczytuje stronę internetową. W zdecydowanej większości przypadków funkcjonuje jeden z dwóch protokołów: http lub https, a różnica polega na sposobie zabezpieczenia danych. Tylko ten drugi mechanizm kładzie na ścisłą ochronę przepływu danych między przeglądarką, a serwerem i trudniej jest je przechwycić przez nieodpowiednie osoby, bądź roboty. Serwisy z HTTPS posiadają certyfikat bezpieczeństwa SSL, a co za tym idzie, cieszą się większym zaufaniem.

W domenie nazwa branży, czy nazwa firmy?

Do niedawna posiadanie adresu z określeniem w niej branży było dodatkowo punktowane, ale od jakiegoś czasu Google pozytywniej ocenia lokalizacje z nazwą firmy, czy marki. Poza tym czołowe frazy z poszczególnych branż zwykle są już pozajmowane, więc najlepszą opcją jest skupienie się na własnej nazwie podmiotu. Efekty w postaci wejść nie powinny być zatem przypadkowe, a dzięki temu łatwiej jest budować swój wizerunek między odbiorcami.

Końcówki domen

Domena to nie tylko nazwa, ale i stosowna końcówka – nierozłączny jej element, który wskazuje na położenie geograficzne, dziedzinę, bądź możliwości zasięgowe. Domeny dzielą się też na poziomy ważności.

Pierwszym, podstawowym rodzajem jest domena poziomu najwyższego, zgodna z lokalizacją lub wersją językową, czyli m.in.:

  • krajowe – dwuliterowe domeny, np. .pl (Polska), .ru (Rosja), .es (Hiszpania)
  • kontynentalne, np. .eu (europejska)

W tym zestawie znajdziemy również inne domeny, które są bardzo popularne, ale związane w niektórych przypadkach z konkretną tematyką, tj.:

  • .edu – serwisy placówek edukacyjnych
  • .gov – strony rządowe
  • .org – organizacje non-profit
  • .com – strefa biznesowa

Przy czym dwa ostatnie przypadki już się na tyle „wyrównały”, że dotyczą każdego rodzaju podmiotów i firm.

Subdomeny

Razem z domenami mamy do czynienia także z czymś o nazwie subdomeny, czyli m.in. skróty dotyczące konkretnych regionów. W Polsce spotykamy się chociażby z adresami .bydgoszcz.pl, albo waw.pl. Ten rodzaj adresów może również dotyczyć jakiegoś działu na stronie internetowej. W serwisach informacyjnych może to być podział na strefy kontynentalne, np. europa.tvnews, czy ameryka.tvnews. Takie konstrukcje drugiego poziomu domen, są tworzone wyłącznie przez właściciela domeny najwyższej kategorii.

Końcówka domeny jest ważna?

Jeśli nasza działalność skierowana jest tylko na rynek lokalny, to wybór zakończenia domeny nie ma aż takiego znaczenia. Inaczej sytuacja ma się w przypadku, jeśli zamierzamy działać w obrębie całego kraju, czy też świata. Pozycjonowanie w tym drugim przypadku jest trudniejszą pracą, dlatego lepiej jest wybierać domeny z końcówkami .pl, czy też .com.

Domena nowa czy używana?

Tak jak wcześniej zostało wspomniane, nazwa naszej domeny będzie wpływała na wizerunek, dlatego wybór powinien być przemyślany. Internauci pozytywnie reagują na jak najprostsze i najkrótsze nazwy, ponieważ da się je łatwo zapamiętać i bez problemów wpisać w okienku przeglądarki. Wprawdzie są też możliwe polskie znaki w adresie, jednak rzadko się to stosuje.

Wszystkie domeny są rozdzielane na jeszcze dwie inne grupy – nowe oraz używane. Może się tak zdarzyć, że Twoja perfekcyjna, wymarzona nazwa kiedyś już funkcjonowała, dlatego wypada sprawdzić jej historię, ponieważ może ona wpływać na pozycję w wyszukiwarce Google. Każdy z takich adresów ma swoją przeszłość – dobrą albo złą. Złą opinię może mieć przypisaną np. poprzez wykorzystanie jej przez mechanizmy spamerskie, abo inne szkodliwe działania w sieci. Warto zatem skontrolować wcześniejsze działanie choćby przy użyciu Archive Wayback Machine, gdzie sprawdzisz, co tak naprawdę było publikowane pod danym adresem. W przypadku nowych domen sprawa jest prosta – zaczyna pisać swoją historię od zera.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here